Królestwo
kolaż cyfrowy
2002
Królestwo
"Królestwo" to projekt stanowiący aneks do mojego dyplomu, wykonany techniką cyfrową. Cały cykl składa się z wizerunków głównych kart do gry — Waleta, Damy i Króla — we wszystkich czterech kolorach. Do tego przedsięwzięcia zaprosiłam różne osoby na sesję fotograficzną, przygotowując dla nich specjalną scenografię i budując unikalny nastrój dla każdej postaci.
Każdy z nas na co dzień buduje swoje własne królestwa, ustanawiając w nich hierarchie, zasady i granice. Jedni potrafią je obronić, inni nie. Postaci na moich kartach są mocno odsłonięte — mężczyźni prezentują nagie torsy, damy mają odkryte części ciała. Chodzi tu o pewien rodzaj klarowności i przejrzystości, o przekroczenie granic naszej intymności, o transparentność naszych wewnętrznych światów.
Intuicyjnie potrafimy odczytać, wchodząc w przestrzeń drugiej osoby, wyczuwamy czyjeś terytorium. Czasem z pewnymi ludźmi czujemy bliskość, z innymi dystans, mimo że widzimy kogoś pierwszy raz, jesteśmy ubrani w określony sposób, mamy wybrane fryzury czy dodatki. Są jednak rzeczy, których nie da się ukryć — każdy z nas emanuje niewidzialnymi sztandarami, które inni czytają z daleka.
Co się dzieje, gdy łączymy się w różne konstelacje, wchodzimy w relacje z innymi ludźmi, zawiązujemy pakty, umowy, kontrakty? Niesiemy ze sobą bagaż naszych przekonań i doświadczeń. Czego oczekujemy od pozostałych postaci w tej grze? Jak na nie patrzymy? Kim się dla nas stają? Kim są ci gracze? Kto ustala zasady tej gry? Czy dobrze nam się gra w tę grę?
Poprzez "Królestwo" pragnę zainicjować refleksję nad tym, jak budujemy własne przestrzenie i jak wchodzimy w interakcje z innymi. Zapraszam do zanurzenia się w ten świat i zastanowienia się nad własnym królestwem oraz rolą, jaką odgrywamy w życiu innych.
Back to Top